Obszary coachingu menedżerskiego

Coaching menedżerski to jedna z form pracy coachingowej skupiona na rozwoju kompetencji lub zmianie postaw liderów – skierowny jest zarówno do menadżerów liniowych jak i menedżerów wyższego szczebla. Coaching dla top management, z racji trochę innych potrzeb, często nazywany jest executive coaching.

Od czego zależa ceny coachingu

Popularyzacja coachingu w Polsce powoduje prężny rozwój usług coachingowych.  Na coraz większym rynku działa wiele podmiotów oferujących swoje usługi, a każdy z nich opracowuje własną strategię działania, a tym samym ustala cenę swoich usług. Określając cenę prowadzonej przez siebie sesji, każdy coach może brać pod uwagę różne, subiektywnie słuszne kryteria.

Kobiety w biznesie

„Magazyn Foreign Policy stawia tezę, że mężczyźni dostali czerwoną kartkę, a kryzys najprawdopodobniej przyspieszy przejmowanie władzy przez kobiety. Coraz więcej społeczeństw (w tym i ich męska część) uświadamia sobie bowiem, że agresywny i ryzykancki styl, dzięki któremu mężczyźni zyskali wpływy, okazał się destrukcyjny. Przykłady? Gdy załamała się gospodarka Islandii, wyborcy odesłali męską elitę polityczną do poczekalni, stawiając na kobietę. Podobnie stało się na Litwie, gdzie fotel prezydencki objęła Dalia Grybauskaite, sprawna komisarz UE ds. budżetu. To nie są odosobnione przykłady, ale szersze zjawisko. W parlamencie Rwandy jest aż 56 proc. kobiet – poza zagwarantowanym parytetem 30 proc., zdobyły jeszcze 26 proc. w głosowaniu. Po masakrach Tutsi i Hutu wyborcy uznali, że kobiety u władzy to większe prawdopodobieństwo, iż sytuacja się nie powtórzy. Przykładów rosnącego znaczenie kobiet jest więcej.”[1]

Trudne sytuacje szkoleniowe

Eric Berne opisał w książce „W co grają ludzie” spotykające nas na co dzień sytuacje społeczne w których -  aby osiągnąć założony cel – wchodzimy w gry z innymi członkami społeczności w jakiej funkcjonujemy. Model „trójkąta dramatycznego” (z ang. blaming machine) ma  swoje korzenie w terapii uzależnień i jest koncepcją Stephen’a Karpmana (współpracownika Berne) który zauważył, że w terapii uzależnień można opisać powtarzający się schemat w którym osoba uzależniona wchodzi w rolę OFIARY i „zarzuca przynętę” na kogoś bliskiego pragnąc wybawienia – zrozumienia, pomocy mimo ciągłego powracania do nałogu. WYBAWICIEL podaje ofierze pomocną dłoń (np.: usprawiedliwia przed otoczeniem). Za jakiś czas ofiara wchodzi w rolę PRZEŚLADOWCY - okrada bliską osobę itp. Później role się odwracają i bliska osoba wyładowuje frustrację na nałogowcu, wyładowując się werbalnie lub fizycznie. Trzy role mogą się dynamicznie zmieniać – czasem nawet w trakcie jednej rozmowy.

MENTORING, czyli naturalna kolej rzeczy w organizacji uczącej się

Mentor – wzór i autorytet, kluczowa postać – tak najczęściej mówi się o tych, którzy odegrali ważną rolę w naszym życiu zawodowym, karierze. Ponieważ wzór do naśladowania zmienia się wraz ze zmianami, którym podlegają organizacje, nie ma jednoznacznej definicji instytucji mentora. Wszyscy zgadzają się jednak, co do jednego. Takie przekazywanie i przyjmowanie wiedzy oraz doświadczenia to naturalny proces i ciągle fundament rozwoju osobistego i zawodowego w świecie nauki, polityce czy wielu wolnych zawodach – od prawników po lekarzy. W świecie rozwiniętych struktur i profesjonalnych organizacji o takie relacje między szefem i współpracownikami jednak niełatwo. Niewiele organizacji może też pozwolić sobie na kultywowanie tradycyjnego mentoringu – potocznie rozumianego jako mozolne rozwijanie tych, którzy przejmą warsztat mistrza. Szefowie firm nie mają czasu, zarządzają wieloma osobami i to utrudnia budowanie więzi, a poza tym często liderzy są na tyle niepewni w swoich organizacjach, że po prostu boją się bliskiego kontaktu z kimś, kto mógłby stać się późnej konkurentem. Taki sposób myślenia powoduje jednak, że w firmach tracimy najlepszych, a z kolei oni tracą energię i potencjał na osadzanie się w nowych organizacjach zamiast wykorzystania go do rozwoju tych, które już doskonale znają.




NADCHODZĄCE
WYDARZENIA

 

 

 

 


Zapraszamy do współpracy,
załóż Ośrodek Akademii JA!


25-26.01.2018
Spotkaniem dla właścicieli Ośrodków

 

Serdecznie pozdrawiamy,
Agnieszka i Iwona