Jak powstał autorski program rozwojowy dla dzieci i młodzieży?

Projekt stworzenia programów rozwoju emocjonalnego i społecznego dla dzieci i zaangażowania w jego działanie wielu instytucji zaczął się od…. bycia mamą. Agnieszka widząc, że wspieranie tych zasobów dziecka w szkołach jest niewystarczające, postanowiła stworzyć własny program rozwojowy dla dzieci z myślą o swoim Synku i zaangażować w program jego przedszkole. Udało się! Od tamtej pory powstała cała sieć Ośrodków Akademii JA, która posługując się programami takimi jak m.in. programy „Oto JA”, „JA czyli kto?” i „Kto jak nie JA”.

Rozwój emocjonalny dziecka jest nieskończenie bardziej ważny, niż jego rozwój intelektualny

~ Alexander S. Neil

Dlaczego tak ważne jest wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka?

Obserwując dzieci w wieku przedszkolnym mamy wrażenie, że wszystkie są małymi cudami. Piękne, zdolne, z niezwykłą wyobraźnią, w niektórych obszarach wręcz genialne. Na początku szkoły tez wydają się być pełne zapału i nieograniczonych zasobów. A potem stopniowo następuje częściowy regres i losy wielu nawet bardzo zdolnych i chcących uczyć się dzieci, idą niestety w złym kierunku… Według badań Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) nasze nastolatki mają najgorszą samoocenę w Europie, a jedna trzecia ma objawy depresji. Mnożą się przykłady zachowań agresywnych. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedzią są braki w rozwoju inteligencji emocjonalnej dzieci. Prowadząc od 20 lat szkolenia dla biznesu i oświaty słyszymy wciąż: „Dlaczego nie uczą tego w szkołach?”. My już uczymy, angażując w nasze programy państwowe i prywatne ośrodki edukacyjne w całej Polsce.

Jak wygląda wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego w innych krajach?

W Danii, najszczęśliwszym kraju świata, co tydzień poświęca się godzinę na pracę dzieci z emocjami. Na takich lekcjach dzieci uczą się jak rozmawiać, rozpoznawać emocje własne i innych, radzić sobie z problemami, wypracowywać rozwiązania konfliktów. Takie dzieci mają większą szansę na to, że wyrosną na dorosłych świadomych swoich uczuć i pewnych własnej wartości, którzy potrafią działać w grupie i radzić sobie z problemami. To tak, jakby uczyć małych żeglarzy nawigowania po nieznanych wodach, radzenia sobie ze sztormem, wytrwania na obranym kursie, odnalezienia swojej życiowej kotwicy i wymarzonego portu.

Jakie są założenia naszego autorskiego programu rozwojowego dla dzieci i młodzieży?

Powstają nowe koncepcje pedagogiczne i psychologiczne, a coraz bardziej świadomi rodzice i nauczyciele próbują na własną rękę wspomagać dzieci i młodzież w rozwoju emocjonalnym. Zauważyłyśmy, że świadome rozwijanie emocji musi trwać od wczesnego dzieciństwa do okresu pełnoletności. Tworząc nasz program inspirowałyśmy się m.in. dokonaniami Stuarta Shankera w sferze nauce samoregulacji, czy Jespera Juula dotyczącymi radzenia sobie z emocjami.

Nasz program wspierania rozwoju emocjonalnego dzieci i młodzieży jest skierowany do konkretnych grup wiekowych.  Naszym założeniem było to, żeby nowe doświadczenia odbywały się w sposób naturalny i atrakcyjny dla dzieci, czyli poprzez zabawę. I właśnie ten wyjątkowy, autorski program Państwu proponujemy!