Realizacja programu „Oto JA” „Podróż” pozwala dzieciom lepiej odnaleźć się w trudnym dla nich, pod względem emocjonalnym, wieku. Dziecko uczy się kim jest, czego doświadcza i nazywa swoje wewnętrzne stany. Dzięki zajęciom dzieci pięcioletnie zaczynają budować na solidnych podstawach poczucie własnej wartości. Dzieci sześcioletnie i ich otoczenie spokojniej przechodzą etap rozwoju pełen emocjonalnych burz. Przed pójściem do szkoły podstawowej od dzieci wymaga się osiągnięcie “dojrzałości szkolnej”, w skład której wchodzą: rozwój umysłowy, fizyczny, emocjonalny i społeczny. W “Podróży” przez emocje, 5 i 6 latki odkrywają i nazywają swoje wewnętrzne stany. Dzieci podróżując ze Stworkiem JA po krainie emocji, uczą się:
Program rozwojowy dla dzieci „Oto JA” „Podróż” pomaga dzieciom przygotować się
do podjęcia nauki w szkole pod względem emocjonalnym i społecznym. Jest dostosowany do potrzeb i etapów rozwojowych pięcio – i sześcioletnich dzieci. Pięciolatki to zazwyczaj dzieci ufne, zarówno w stosunku do rówieśników, jak i dorosłych. Potrafią już się wspólnie bawić. Często są już to zabawy według wymyślonych przez siebie scenariuszy, podczas których nabywają wiedzę o sobie i innych.
W tym wieku można zaobserwować w zabawach próby dominacji nad innymi dziećmi, co wiąże się z przekonaniem o własnych możliwościach. Przyjaźnie nadal są tymczasowe. Konflikty, które się pojawiają w tym wieku, często prowadzą do wycofania się z sytuacji konfliktowej i przejścia do innej aktywności.
Dziecko pięcioletnie coraz lepiej rozumie emocje swoje, a także innych ludzi. Potrafi przewidywać ich przyczyny, a także jakie zachowania i skutki mogą nieść. Uczy się również, jak wpływać na emocje innych osób. U pięciolatka pojawiają się nowe uczucia – wstyd i zadowolenie z siebie, są one związane z rozwijającą się samooceną. Dziecko zaczyna bardziej kontrolować ekspresję swoich emocji. Zajęcia dla pięciolatków według naszej metody pozwalają im jeszcze lepiej opanować te niezwykle ważne kompetencje.
Sześcioletnie dzieci przeżywają często bardzo skrajne emocje, co przekłada się na ich relacje z otoczeniem. Zaraz po “nienawidzę cię” może pojawić się “kocham cię”. Doświadczanie takich emocji i ich skutków, jest trudne dla maluchów, gdyż zależy im na dobrych relacji z rówieśnikami i rodzicami. Często pojawiają się lęki przed duchami, ciemnością itp. Jest to bardzo ważny moment dla kształtowania się przyszłych postaw, światopoglądów i motywacji. Kluczowe na tym etapie rozwoju jest również rozwijanie się uczuć społecznych i współdziałanie. Sześciolatek z trudem przyjmuje krytykę i karę, jest bardzo egocentryczny. Nasz autorski program pomaga dzieciom przejść przez ten etap bardziej harmonijnie i bardzo mocno rozwinąć kompetencje samoregulacji i współpracy.
Piąty i szósty rok życia jest to okres bardzo intensywnego rozwoju sprawności fizycznych, kompetencji społecznych, emocjonalnych i poznawczych. Przedszkolak we wcześniejszych latach zdążył już zapoznać się ze swoim wówczas nowym środowiskiem rozwojowym, na tym obszarze czuje swobodę i bezpieczeństwo.
Pięciolatki i sześciolatki nadal są na etapie rozwoju myślenia konkretno- wyobrażeniowego. Zainteresowanie otaczającym światem i chęć działania to podstawowe cechy wypełniające codzienne życie przedszkolaków. Ostatnie dwa przedszkolne lata są przygotowaniem do nowego – trudniejszego etapu w życiu dziecka. Rozwój określonych kompetencji w tym okresie powinien pomóc dziecku w zbudowaniu niezbędnej podstawy, z którą już jako uczeń będzie mógł dumnie, bez obaw zacząć etap szkolny.
Realizacja programu „OTO JA- liczy i eksperymentuje 5-6 lat” pomaga zaspokoić potrzeby pięciolatków i sześciolatków wynikające z charakterystyki procesów rozwojowych. Dzieci poprzez doświadczenie i swobodę w działaniu w towarzystwie maskotki Stworka JA uczą się:
Zajęcia matematyczne przeplatane są zajęciami, podczas których uczestnicy poznają proste techniki pamięciowe. Bawią się grając w KOSMICZNE BINGO oraz eksperymentują poznając zjawiska fizyczne i chemiczne. Prowadzą obserwacje, uczą się przy tym analizowania, przewidywania i wyciągania wniosków.
Siódmy rok życia to przełom w rozwoju emocjonalnym i społecznym człowieka. Siedmiolatek wydaje się zupełnym przeciwieństwem dziecka, którym był jeszcze rok wcześniej. Dziecko nie ulega już tak skrajnym emocjom, wydaje się być wyciszone, unika hałasu, rywalizacji.
Bardzo dużo się uczy i ciągle jest czymś zajęty. W tym okresie dziecko wydaje się smutne, przygaszone, często wyolbrzymia problemy. Skarży się, że nikt go nie lubi i inni robią mu na złość. Pojawiają się lęki związane z funkcjonowaniem w społeczeństwie – ocenianiem, niechęcią.
Siedmiolatek idzie do szkoły, poznaje nowych kolegów, staje się członkiem nowej grupy społecznej, a także zaczyna pełnić nową rolę – ucznia. Pojawia się autorytet w postaci wychowawcy.
Nasz autorski program „JA” pozwala dziecku lepiej radzić sobie z wyzwaniami charakterystycznymi dla tego wieku.
Ośmiolatki nie mają problemów z nawiązywaniem kontaktów i robią to chętnie. Ważna jest dla nich pozycja w klasie, walczą o prestiż. Dziecko świadomiej podchodzi do kwestii przyjaźni – przyjaciel jest osobą, z którą dzieli zainteresowania. Jest to czas, gdy dziecko staje się mniej egocentryczne – zauważa potrzeby innych, chce sprawiać przyjemność i dzielić się.
W tym wieku dzieci są na ogół radosne, pogodne i troskliwe. Z powodu rosnącej empatii łatwo się wzruszają i płaczą. Silnie odczuwają wszelkie porażki i przegrane, jednak te negatywne emocje szybko mijają.
Nasz autorski program „JA” pozwala dziecku pełniej czerpać z jego nowych umiejętności.
Program „TY” pomaga radzić sobie dziecku z jego dużą wrażliwością. W tym wieku łatwo jest je skrzywdzić i sprawić przykrość. Szczególnie ważna jest dla niego akceptacja i aprobata. Kolejną trudnością, którą program pozwala przepracować, jest rosnąca agresja wśród chłopców i ostracyzm u dziewczynek.
Program rozwojowy dla dzieci klas 3-5 „TY” skupia się na:
rozwoju inteligencji emocjonalnej,
empatii,
uwagi,
aktywnego słuchania,
odczuwaniu rezonansu emocjonalnego,
nauce działania na rzecz istotnych wartości i równowagi w dbaniu o siebie i innych,
nauce radzenia sobie ze złością i stresem,
uruchomieniu duchowości.
Dzięki zajęciom młodzież uczy się działania na rzecz istotnych wartości i dobra wspólnego, a przede wszystkim na rzecz siebie. Młody człowiek dowie się, w jaki sposób kierować swoimi emocjami, tak by wpływały na konstruktywne działanie. Poznaje również metody radzenia sobie z trudnymi odczuciami oraz sposoby ułatwiające pracę na pozytywnych emocjach.
Dziewięciolatki są ciekawe świata. Charakteryzują się samodzielnością, pokazują wiele umiejętności. W tym czasie tata staje się ważną osobą dla dziecka – zarówno dla dziewczynek, jak i chłopców. Dla chłopców jest wzorcem męskości, dla dziewczynek odwagi i siły. Dodatkowo to zazwyczaj on pozwala mu na większą samodzielność w działaniu.
Duża wrażliwość dziecka trwa – łatwo jest je skrzywdzić i sprawić przykrość. Szczególnie ważna jest dla niego akceptacja i aprobata. Nasz autorski program „TY” pomaga dzieciom zbudować samoświadomość i pewność siebie.
Dziesięć lat to już tylko mały krok do nastolatka. Dziecko ma pozytywne nastawienie do świata i otoczenia. Jego pogoda ducha bywa wręcz zaraźliwa. Dziesięciolatek darzy sympatią swoich najbliższych, faworyzując tatę.
W tym wieku dziecko już jest samodzielne i mniej skryte niż na wcześniejszych etapach. Należy jednak bacznie obserwować dziecko, bowiem w tym czasie pojawiają się problemy szkolne – wśród chłopców jest to często agresja fizyczna w formie bójek, dziewczynki wykluczają ze swoich kręgów stosując ostracyzm. Nasz autorski program „TY” pomaga dzieciom lepiej rozumieć siebie i innych, uczy empatii i „obsługiwania” swoich emocji.
Jedenaście lat to początek wchodzenia dzieci w nastoletni bunt. W tym okresie to rówieśnicy stają się najważniejszą grupą społeczną. To ich zdanie liczy się najbardziej.
Dzieci chcą być niezależne i samodzielne. Ta potrzeba samostanowienia o sobie manifestuje się często zachowaniami, które można uznać za nieodpowiednie. Młody nastolatek swoimi działaniami podważa normy, które zostały mu wpojone w domu. Świadczy to jednak o tym, że doskonale zdaje sobie sprawę co jest właściwym zachowaniem. Swoim postępowaniem bada granice. Dzieci w tym okresie bardzo interesują się nauką. Szukają swoich pasji, na które potrafią poświęcać godziny.
Nasz program „TY” pomaga zrozumieć dzieciom etapy własnego rozwoju i wspiera rozwój ważnych życiowych umiejętności.
Praca z emocjami
Pod koniec szkoły podstawowej trudno jest określić, czy młody człowiek jest jeszcze dzieckiem, czy już zaczyna być dorosłym. Jest to trudny do określenia stan, przede wszystkim dla młodej osoby go doświadczającej, która musi na nowo zrozumieć i zbudować swoje “ja”. Jest to też czas, kiedy doświadcza pierwszych zauroczeń i budowania innej formuły relacji. Program pozwala młodemu człowiekowi łatwiej przejść przez ten burzliwy okres – pomaga zrozumieć swoje uczucia, zbudować stabilną tożsamość, zaakceptować siebie. Młody człowiek uczy się, jak prawidłowo komunikować się i rozwiązywać konflikty, świadomie akceptując swoje i cudze potrzeby.
Program „MY” skupia się na rozwoju inteligencji emocjonalnej oraz empatii. Opiera się na ćwiczeniu uwagi, aktywnego słuchania, odczuwania rezonansu emocjonalnego, a także uruchomieniu duchowości.
Program wspiera:
budowanie realnego obrazu “JA”,
zrozumienie swoich uczuć,
budowanie stabilnej tożsamości,
akceptację siebie,
opanowanie metod samokontroli,
rozwój umiejętności pokazywania siebie innym i budowania relacji na różnych płaszczyznach (koleżeńskich, przyjacielskich, podległych i dominacyjnych),
naukę współpracy i rozwiązywania potencjalnych konfliktów,
stabilnego poczucia własnej wartości,
zrozumienia swoich i cudzych emocji,
akceptacji dla emocji trudnych.
Bunt dwunastolatka można porównać z buntem dziecka o dziesięć lat młodszego. Młody człowiek sprzeciwia się wszystkiemu i wszystkim, manifestując to wyraźnie swoim zachowaniem. To trudny czas zarówno dla dzieci, jak i rodziców.
Buzujące hormony nastolatków i niedostosowanie rodziców do nowej sytuacji powodują, że u młodego człowieka pojawia się kryzys zaufania do rodziców. Nastolatek źle znosi uwagi, nie chce już być traktowany jak dziecko.
Dwunastolatek często porównuje się ze swoimi rówieśnikami. Jest to czas, kiedy pojawia się realny obraz “ja” i zainteresowanie swoją osobowością. W wieku dwunastu lat młodzież, bardzo potrzebuje bliskiej osoby – potrzebę tę zaspokajają przyjaciele, dziewczynki w tym wieku przeżywają pierwsze fascynacje.
Nasz autorski program „MY” pomaga dzieciom lepiej zrozumieć siebie i zaakceptować oraz pomaga wzmocnić się im w wielu obszarach w tym trudnym dla nich czasie.
Dla młodzieży trzynaście lat to bardzo trudny wiek. Zmienia się zarówno jego ciało, jak i psychika. Trzynastolatek poznaje na nowo swoje ciało, nie zawsze akceptując to, jak zaczyna ono wyglądać. Ta sfera staje się dla niego newralgiczna – słucha opinii innych na temat swojego wyglądu i na tej podstawie buduje obraz samego siebie. Często prowadzi to do lęków, frustracji i niepokoju.
Dodatkowo w tym wieku następuje przeobrażenie układu nerwowego, powodując nadmierną wrażliwość i pobudliwość. Młody człowiek zamyka się w sobie, izolując się szczególnie od dorosłych.
Zatopiony w swoich myślach stara się na nowo zbudować obraz własnego “ja”.
Program „MY” pomaga im łagodniej, w zgodzie z sobą, z większą świadomością przechodzić te trudne zmiany.
Czternaście lat to początek tworzenia się “paczek” rówieśniczych. Początkowo są to grupy jednopłciowe, później zaczynają być mieszane. Grupy te zaspokajają potrzeby przynależności, akceptacji, miłości. Często są to potrzeby, których czternastolatek nie doświadcza w rodzinie.
Następuje osłabienie związków emocjonalnych z rodzicami. W tym wieku młodzież ma tendencję do podejmowania ryzykownych działań, mając jednocześnie świadomość ich konsekwencji. Nadal młody człowiek poszukuje swojej tożsamości i próbuje zrozumieć jakie zmiany w nim zachodzą. Krytycznie obserwuje i ocenia swoje otoczenie, a jednocześnie poszukuje autorytetów.
Realizacja programu „MY” daje im możliwość odnalezienia bezpiecznej przestrzeni, gdzie mogą poszukiwać i wyrażać siebie oraz odnaleźć pozytywne wzorce.
Dlaczego nastolatki szczególnie potrzebują wsparcia?
Od wielu lat wielkim niepokojem napawa nas stan zdrowia psychicznego nastolatków w Polsce. Według oficjalnych danych jedna trzecia z nich ma objawy depresji, a jeden na stu ma myśli samobójcze. Budzi to w nas ogromny smutek i sprzeciw wobec takiego stanu rzeczy. Przyczyny depresji u nastolatków moga być różne: związane z biochemią mózgu, mające podłoże genetyczne lub środowiskowe. O ile na pierwsze dwa czynniki mamy mniejszy wpływ, o tyle na ostatni mamy wpływ bezpośredni i możemy wspierać zasoby młodego człowieka, aby lepiej czuł się i radził sobie w swoim otoczeniu.
Trudny czas wchodzenia w dorosłość.
Młodzi ludzie powoli żegnają się z dzieciństwem. Próbują opanowywać, szarpiące nimi i zmieniające się jak w kalejdoskopie, emocje. Szukają swojego miejsca w nowym otoczeniu. Czasem zmagają się z nadopiekuńczością lub brakiem zainteresowania dorosłych. Planują przyszłość, odkrywają własne cele. Przeżywają pierwsze miłości. Przejmują odpowiedzialność za siebie i swoje postępowanie.
Szczególną zmorą dla młodzieży jest borykanie się ze swoim własnym hiperkrytycyzmem, ciągłym dostrzeganiem wad, odmienności, wytykaniem niespójności poglądów. Nastolatek często porównuje się z innymi, usiłując sprostać standardom panującym w swoim środowisku.
Często problemy zamiast rozwiązywać się z biegiem czasu, narastają. Młodzi ludzie mają często trudności z odnalezieniem się na rynku pracy. Pracodawcy narzekają na młodych pracowników, którzy są roszczeniowi, nielojalni i nie chcą się angażować.
Jakie są wewnętrzne przyczyny tych problemów?
Badania dowodzą, że wiele z ich problemów wynika z:
braku skomunikowania z własnymi emocjami,
nieumiejętności radzenia sobie ze stresem,
trudności we współpracy z innymi ludźmi.
Nasz autorski program rozwoju inteligencji emocjonalnej dla nastolatków.
Mając już ogromne doświadczenie i wspaniałe efekty w rozwijaniu inteligencji emocjonalnej dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, dzięki prowadzeniu autorskich programów rozwojowych „OTO JA“, oraz „JA czyli KTO“, postanowiłyśmy stworzyć analogiczny program dla młodych ludzi, realizowany poprzez naszą sieć Ośrodków Akademii JA w całej Polsce, który pozwala odpowiedzieć młodemu człowiekowi na kluczowe pytania dotyczące jego:
tożsamości,
wartości,
celów.
Młodzi ludzie podczas realizacji programu mają również okazję:
lepiej poznać siebie,
odkryć swoje wartości i cele,
odkryć nieuświadomione dotąd cechy,
dostrzec swoje funkcjonowanie w relacji z samym sobą oraz z innymi ludźmi.
Chcemy wspierać młodzież podczas ich drogi w kierunku dojrzałości tak, aby potrafili radzić sobie w każdej sytuacji! Kluczowe umiejętności, związane z rozwojem inteligencji emocjonalnej, staną się dla nich ułatwieniem w dalszym funkcjonowaniu na kolejnych etapach życia.
Zajęcia są prowadzone przez naszych certyfikowanych coachów, którzy przeszli specjalne szkolenie doświadczając metod na sobie.
Na czym opiera się nasz program rozwoju inteligencji emocjonalnej dla młodzieży?
Podczas naszych warsztatów, każdy uczestnik pod okiem doświadczonego coacha doświadcza prawdziwej „podróży w głąb siebie“. Jest to zawsze niezwykłe, głębokie, dające bardzo wiele szczęścia i pogodzenia ze sobą doświadczenie. Ogromne znaczenie ma też siła procesu grupowego uruchomiona podczas naszych zajęć. Program pracy z emocjami Akademii JA dla młodzieży „KTO jak nie JA“ opiera się na rozwoju trzech podstawowych kompetencji, od których zależy jakość życia każdego dorosłego człowieka:
SAMOŚWIADOMOŚCI,
SAMOREGULACJI,
DZIAŁANIA.
Czy samoświadomość, samoregulację i działanie można rozwijać w dojrzałym wieku?
Tak, tak, tak! Zdecydowanie tak :). Te trzy niezwykle wartościowe kompetencje rozwijać w każdym wieku! Jeśli czujemy się tak, jakbyśmy mieli bardzo niewielki wpływ na nasze życie, nie rozumiemy emocji swoich i innych ludzi i z nieznanych nam powodów rezygnujemy z działań w pół drogi, to właśnie moment, aby wzmocnić swoją inteligencję emocjonalną. Warto to robić w każdym wieku!
Ponieważ miałyśmy bardzo dużo pytań o program rozwojowy od rodziców i dorosłych, właśnie dla nich stworzyłyśmy dwie nowe odmiany programu „KTO jak nie JA“.
Program rozwoju emocjonalnego „KTO jak nie JA“ dla rodziców i dorosłych.
Nasz program zakłada pracę z rodzicami i dorosłymi metodą coachingu grupowego pod okiem doświadczonego coacha. Z rodzicami pracujemy nad samoświadomością, samoregulacją i działaniem w uniwersalny sposób, ale też z dużym akcentem na relacje rodzic – dziecko.
Dorośli w trakcie 12 spotkań maja możliwość znacząco wpłynąć na jakość swojego życia. Pracujemy głównie nad rozpoznawaniem swoich emocji w ciele, odczytywaniem informacji, jakie z sobą niosą, rozszerzania świadomości siebie, „obsługi“ własnych emocji i usuwania barier blokujących nasze działanie.
Ogromną wartością warsztatów przeprowadzanych w pełnej zrozumienia i akceptacji atmosferze, jest siła procesu grupowego. Przeglądając się w doświadczeniach i emocjach innych ludzi, z jednej strony szybciej odkrywamy swoje obszary do rozwoju, jak i zyskujemy więcej akceptacji i wyrozumiałości dla siebie.
Podsumowując, pracując z rodzicami i dorosłymi, pracujemy nad następującymi kompetencjami:
SAMOŚWIADOMOŚĆ,
SAMOREGULACJA,
DZIAŁANIE.
Zajęcia są prowadzone przez naszych certyfikowanych coachów, którzy przeszli specjalne szkolenie doświadczając metod na sobie.